Canoo maakt eindelijk concrete stappen naar beloftevolle toekomst

Afgelopen donderdag heeft Canoo hun eerste Investor Day gehad. Deze presentatie volgde vrij snel na hun recente kwartaalsessie van 17 mei, dus vooraf was het onduidelijk of het management team met veel nieuwe ontwikkelingen op de proppen zou komen.

Het gros van het nieuws waar reikhalzend naar wordt uitgekeken – onder meer de plannen rondom productie en de preorders – zou in het 3e kwartaal worden gedeeld. Tot mijn eigen verrassing heeft Canoo deze sessie aangegrepen om een hoop ontwikkelingen te delen, vanuit een transparant en helder verhaal.

Mocht je Canoo nog niet kennen, dan kan je hier mijn introductie-artikel lezen en hier een update artikel.

Dit is een compleet artikel over de situatie van Canoo vanaf de eerste kwartaalsessie tot op heden, de ontwikkelingen vanuit de Investor Day en wat er op de korte termijn staat te gebeuren die impact kunnen hebben op de koers.

Een turbulent half jaar

Canoo is een investering die je enkel wilt doen als je écht de tijd hebt genomen om het bedrijf te leren kennen. Bij tijd en wijlen kom je terecht in een achtbaan. Van geruchten over een samenwerking met Apple, tot een kwartaalsessie waarbij wordt aangekondigd dat vrijwel het gehele business plan van voorafgaande de SPAC fusie in de prullenbak kan. Dat valt ook te zien aan de koers, waarbij variaties van ~40% eerder regel dan uitzondering zijn.

Het jaar begon met geruchten dat Apple heeft geprobeerd om Canoo over te nemen in 2019. Die deal is niet doorgegaan omdat Canoo niet wilde verkopen, maar wel open zou staan voor een investering. Uiteindelijk is ervoor gekozen om via een SPAC een beursgang te maken, waardoor Canoo beschikt over een flinke cashpositie (~$700 miljoen op dat moment) om hun ambities waar te maken. Dit leidde uiteraard tot enthousiasme bij beleggers, want als Apple een bedrijf wilt overnemen, dan is dat een ijzersterke validatie van hun team, producten en technologie.

Op 29 maart vond de eerste kwartaalsessie plaats. Vanaf dat moment ging het snel bergafwaarts met de koers en het vertrouwen vanuit beleggers. De nieuwe CEO, Tony Aquila, kondigde een aantal veranderingen in hun strategie aan, die niet goed werden ontvangen. Zoals:

  • De Hyundai deal is afgebroken. Canoo gaf aan dat dit een slechte deal was, waarbij ze een matige vergoeding op uurbasis kregen voor het uitlenen van hun engineers, die hun technologie (IP) makkelijk vrij gaven aan Hyundai. De nieuwe CEO gaf aan dat hun IP één van de belangrijkste assets was en wilde dat beter gaan beschermen. Gevolg: de enige omzetstroom totdat de Canoo auto’s op de weg rijden, is afgebroken. Canoo maakt de pivot van hybride engineering / manufacturer bedrijf naar een pure autoleverancier.
  • Ook hun abonnementsmodel, waardoor Canoo zoveel ogen op zich gericht kreeg, werd fors minder belangrijk gemaakt. Oorspronkelijk zouden de Canoo auto’s enkel met een maandelijkse abonnement beschikbaar komen op markt, waardoor ze over langere tijd fors hogere bruto marges zouden halen dan andere automakers. Tony Aquila gaf aan dat voor zo’n strategie een enorm kapitaal nodig is. Canoo zou in alle afzetgebieden een locatie moeten openen en alle modellen moeten vooruitbetalen, met verwachting dat de auto na jaar 5 winstgevend zou worden. Dat zou onhaalbaar worden geacht door het nieuwe management. Dat onderdeel wordt nu slechts ~20% van de verwachte omzet.
  • Afsluitend werd duidelijk dat één van de oorspronkelijke oprichters en CTO, Ulrich Kranz, niet lang meer bij Canoo zou blijven. Ook was de CFO één dag voor de kwartaalsessie opgestapt, nadat intern zou zijn gebleken dat bepaalde berekeningen niet goed klopten. Als twee belangrijke personen van het oorspronkelijke beursgang traject vertrekken, dan is dat een zeer negatief signaal naar de buitenwacht.

Ook was de presentatie van Tony Aquila ronduit zwak. Veel woorden, weinig zeggen. Hip taalgebruik zonder inhoud. En een presentatie waar hij zichzelf prominent op de 3e slide zette, in plaats van het team, terwijl hij zich als investeerder heeft ingekocht. Dit zorgde voor veel afgunst bij de fanatieke Canoo beleggers, zeker in het kader dat Ulrich Kranz op de nominatie stond om te vertrekken.

Als gevolg van deze ontwikkelingen, kwam de koers in een neerwaartse spiraal terecht, met het absoluut dieptepunt op $6.51. Als context: dat was een market cap van circa $1.55 miljard, terwijl Canoo op dat moment voor $650 miljoen dollar cash in kas had. Een liquidatie van het bedrijf had mogelijk meer waarde dan de koers op dat moment. Het sentiment had de bodem geraakt, zoveel was duidelijk.

Ook mijn vertrouwen was geschaad door deze ontwikkelingen, al was ik enkele dagen later – na verder inlezen en het laten bezinken – wel ermee eens dat het management de juiste richting had ingezet. Dit was een noodzakelijke stap om onhaalbare beloftes uit het verleden definitief te schrappen, zodat er gewerkt kon worden naar een haalbaar en winstgevend business model.

Herstel en opmars naar de Investor Day

Op 17 mei, slechts anderhalve maand na hun gefaalde earnings report, stond alweer de volgende kwartaalupdate op de planning met de Q1 resultaten. Deze sessie was een wereld van verschil met de geflopte update. Tony Aquila maakte een meer bescheiden indruk, was beter voorbereid en kon ook meer vertellen over de concrete plannen van Canoo.

Er werd aangekondigd dat de preorder fase voor alle modellen open ging. Er zijn verschillende nieuwe varianten van hun lifestyle vehicle getoond, zoals een delivery en een premium model van het lifestyle vehicle, met de bevestiging dat de eerste modellen in Q4 2022 geleverd worden. Dat is volgens belofte van Tony Aquila en een eerste bevestiging dat het nieuwe management team het belangrijk vindt om hun beloftes waar te maken.

Het belangrijkste nieuws waar iedereen op zat te wachten, is concreet nieuws over het produceren van de Canoo modellen. Inmiddels zijn er meerdere modellen gepresenteerd, waaronder de pick-up truck in Q1, die een stoerdere uitstraling hebben gekregen dan de oorspronkelijke modellen. Over de modellen is er weinig twijfel: bijzonder lage prijzen, goede specificaties, stoere uitstraling (al is dit persoonlijk) en onderscheidend ten opzichte van de rest in de markt. Maar zonder productie capaciteit, blijft het bij mooie visuals.

Er werd gehoopt op een concrete aankondiging van een manufacturing partner, maar helaas moesten we daar nog op wachten. Tony Aquila gaf aan dat zij in de laatste fase zitten voor het kiezen van een Amerikaanse staat voor het bouwen van hun eigen ‘mega micro’ fabriek, een term die later in dit verhaal toegelicht wordt, en een contract manufacturer die de auto’s levert totdat hun eigen fabriek operationeel is. Dit zou in de volgende kwartaalsessie in Q3 aangekondigd worden.

Een prettige bevestiging is dat dit proces op koers ligt en dat Canoo een voordeel van $200 miljoen dollar verwacht te halen door dit proces secuur aan te pakken.

Ook heeft Canoo overduidelijk een sterker beeld gekregen waar hun toekomst ligt. Zij willen de EV’s van de toekomst bouwen, maar ook het gehele ecosysteem eromheen vernieuwen. Waar veel autofabrikanten de EV ontwikkelingen zien als een ‘nieuwe motor in een traditioneel jasje’, is Canoo bezig om automotive vanaf het begin opnieuw op te bouwen. Hierover word ik verderop in dit artikel concreter.

Een opvallend signaal is dat Canoo vrij recent hun officiële bedrijfsnaam heeft aangepast. Van Canoo Inc, naar Canoo Technologies Inc. Normaliter zie je bedrijven hun naam inkorten (bijvoorbeeld van ‘Apple Computers’ naar ‘Apple’), maar Canoo draait het om. Een opvallende zet, die mogelijk signaleert waar de ambities van Canoo liggen.

Dit wordt bevestigd door hun recruitment beleid: 80% van hun werknemers is actief op de research & development afdeling: engineers en (data) techneuten. Canoo is in één kwartaal gegroeid van 426 werknemers naar 544 werknemers, een groei van 28%. Met inmiddels drie vestigingen in Amerika, met de reden om toegang te krijgen tot de beste professionals in de markt. Inmiddels wordt steeds meer duidelijk: Canoo heeft de ambitie om één van de topspelers te worden in de markt. Dit is een “go hard ro go home” aanpak.

Met deze update begon ik weer enthousiast te worden over Canoo. Ze zitten overduidelijk op het juiste spoor, investeren in de juiste gebieden (tech & engineering) en hebben aangetoond dat zij hun beloftes nakomen. Maar er blijven nog steeds een paar punten open staan, waar ik als investeerder meer duidelijkheid over wil krijgen binnenkort. Voornamelijk hun concrete plannen over de productie van de modellen (belooft voor Q3), levering van de eerste auto’s en bevestiging dat er voldoende kapitaal beschikbaar is om hun ambities waar te maken.

Met de aankondiging van hun eerste Investor Day op 17 juni, circa één maand na deze kwartaalupdate, hoeven we niet lang te wachten met meerdere informatie. Ondertussen heb ik mijn positie – na deze goede sessie – verder vergroot en kijk ik met verlangen uit naar de Investor Day, al wetende dat het gros van de gewenste informatie pas voor de volgende kwartaalupdate beloofd is.

Investor Day: de definitieve bevestiging

Op donderdag 17 juni heeft de eerste Canoo Investor Day plaatsgevonden. Deze sessie was via livestream te volgen. Vrijwel het gehele senior management team gaf toelichting over hun domeinen: visie, manufacturing, sales, product, technologie en financiën. De gehele sessie is beschikbaar op Youtube en een aanrader om in zijn geheel te bekijken, als je alle details wilt krijgen:

De belangrijkste ontwikkelingen per domein heb ik uitgeschreven in de volgende alinea’s.

Visie: underpromise, overdeliver

Tony Aquila heeft een duidelijke visie als het gaat om de communicatie naar shareholders: het is beter om conservatief te zijn qua verwachtingen en die structureel te overtreffen, dan te hoge verwachtingen creëren die niet worden waargemaakt. En toegegeven: tot op heden heeft het management team dit ook waargemaakt, sinds hun aangekondigde pivot na de maart sessie. “We brengen echt nieuws, of geen nieuws” volgens Aquila, die in de vorige kwartaalsessie al aangaf dat zijn management team nog nooit een earnings estimate heeft gemist.

Verder kwam sterk naar voren dat Canoo volledige transparantie wil bieden op gebied van sales resultaten en bij de vooruitgang van bepaalde indicatoren. Het belang van een open en eerlijk verhaal naar alle stakeholders is helder. “I am an investor, just like you. We are in this together“, aldus Aquila.

In de afgelopen maanden heeft Aquila zijn management team fors uitgebreid. Er is de nodige ervaring vanuit andere automotive- en beursgenoteerde bedrijven aangetrokken, die ervaring hebben met het bouwen van een dergelijk bedrijf. Het gros van het management team zijn bekenden van Aquila. Dit kan je op twee manieren interpreteren: hij weet wat zijn mensen kunnen en heeft een all-stars team om zich heen verzameld, of hij is een eigen kliekje aan het bouwen zodat zijn draagkracht vergroot wordt. Ik vertrouw op het 1e.

In deze presentatie kreeg ik antwoord op alle vragen die ik als belegger wil weten. Om te starten met het belangrijkste aspect…

Manufacturing: de deals zijn rond

De presentatie begon met een zeer positieve verrassing: er is een deal met een Amerikaanse staat met de bouw van een eigen Canoo fabriek. Er komt een ‘mega micro‘ fabriek in Oklahoma, die bekend staan als één van de meest energie-neutrale staten van Amerika. Deze locatie is betaalbaar voor de werknemers van Canoo, is op korte afstand van de grootste Fortune 500 (e-)commerce bedrijven van Amerika en dicht bij de tech hub van Google.

Als onderdeel van deze deal, krijgt Canoo een incentive package van meer dan $300 miljoen dollar, wat nog verder kan oplopen als bepaalde doelen worden behaald, zoals 10% van de werknemers in de fabriek zijn veteranen. Deze fabriek dient in Q4 2023 operationeel te zijn. Op het eerste oog lijkt dit een geweldige deal voor Canoo, die hiermee een financieel interessant zet hebben gemaakt die schaalbaarheid heeft aan hun productie die eerder ondenkbaar was binnen dit termijn.

De fabriek is een zogeheten ‘mega micro fabriek’, een term die nogal klinkt als een tegenstelling en bij mij de wenkbrauwen deed fronzen. In het kort is het één grote fabriek die bestaat uit grote- en kleine losse fabrieken, afhankelijk van het model en de type orders. De chief manufacturing wilde niet teveel details vertellen over de opbouw van de fabriek, maar gaf aan dat ze hiermee veel efficiënter kunnen produceren dan de huidige automotives. Deze fabriek wordt volledig ingericht om de typische Canoo producten – één centraal platform met variaties aan de tophat / model – te produceren.

Als klap op voor de vuurpijl, bleek ook de deal met een contract manufacturer rond. Dit is onderdeel van de eerste fase, zodat modellen geproduceerd worden voordat de fabriek volledig operationeel is. En tot mijn grote verbazing, is het contract bij een bekende speler komen te liggen: VDL Nedcar, in Limburg. Als Limburger die op vijftien minuten is opgegroeid van Nedcar, ging ik rechtop zitten toen tijdens de presentatie een filmpje getoond werd met Limburgse beelden.

VDL Nedcar is een uitstekende keuze van Canoo. Nederland heeft een uitstekende logistiek, een interessant belastingklimaat voor bedrijven zoals Canoo en met VDL Nedcar kiezen ze een partner die tientallen jaren ervaring heeft met in opdracht werken van grote automotives.

Deze samenwerking loopt tot 2028, waarbij de eerste auto’s in Q4 2022 van de band moeten rollen. In het verlengde van deze samenwerking, gaat VDL Nedcar ook helpen in de Canoo fabriek in Oklahoma om het productieproces te verbeteren. En tegelijkertijd zorgt dit voor productie in Europa, om sneller de Europese markt te kunnen betreden.

In fase 1 zal VDL Nedcar de productie voorzien. Dit komt neer op 1.000 modellen in 2022 en 15.000 modellen in 2023. Er ligt de mogelijkheid om de capaciteit te vergroten naar 100.000 modellen per jaar. Hiermee heeft Canoo een schaalbare partner gevonden die, in geval dat de vraag hoger is dan verwacht, voldoende productiecapaciteit heeft om te leveren. Per Q4 2023 zal Canoo het gros van de modellen produceren uit hun eigen fabriek in Oklahoma.

Uiteraard vind ik het geweldig dat Canoo als mijn grootste portfolio positie hun eerste modellen gaat laten produceren in een fabriek op 15 minuten van mijn ouderlijk huis. Dit maakt mijn gevoel met Canoo alsmaar sterker, los dat het uit business overweging een uiterst slimme zet is. Hiermee is mijn belangrijkste vraag als investeerder direct beantwoord: productie is een check!

Product: innovatie over het gehele ecosysteem

Opvallend in het verhaal van Canoo gedurende de hele presentatie, is de focus op de eindgebruiker. De belangrijkste kern van hun verkoopverhaal, is dat de Canoo modellen zijn gebouwd om tot aan de 4e eigenaar van de auto waarde te leveren. In tegenstelling tot traditionele auto’s, waarbij de waarde in vogelvlucht afneemt na de eerste aankoop. Canoo biedt bij nieuwe eigenaar de optie voor eenvoudige upgrades, aanpassingen aan de inrichting – personaliseren van de auto is een belangrijk businessmodel – met als doel dat de auto waardevast blijft.

Zij krijgen dit voor elkaar omdat de technologie volledig geborgd is in het skateboard platform. En dat platform is modulair opgebouwd, waarbij zelfs individuele batterijen eenvoudig verwisseld kunnen worden. Ook is er de mogelijkheid om de software van de auto te updaten – of aspecten te upgraden – via een internet verbinding. Het is niet nodig om hiervoor naar de Canoo shop te gaan.

Het is mogelijk dat je een Canoo Pick-up truck 2e-hands van iemand koopt, om daarna door Canoo de tophat te laten vervangen met een Lifestyle Vehicle outfit, volledig naar jouw smaak ingericht. Voor een relatief beperkte investering. Hierdoor behoudt het model veel beter de waarde vast, dan het kopen van een model die binnen enkele jaren ouderwets is.

Eén van de nieuwe innovaties die Canoo aan het bouwen is, is een app waar je alle auto’s – ook non-Canoo modellen – kan verbinden. Zij noemen dit de “app store for car owners“. Met deze app krijg je actueel inzicht in bijvoorbeeld energieverbruik, status van je banden, maar ook gepersonaliseerde aanbiedingen rondom verzekeringen of nieuwe banden. Canoo ziet een business model in het monetizen van deze data, voor het gemak van de eindgebruiker – als onderdeel van een modern ecosysteem – en als additioneel verdienmodel, met een total adressable markte van $250 – $400 miljard dollar wereldwijd.

Business model: internationaal, focus op asset waarde

Het business model van Canoo is uiterst interessant. Door het product te focussen op meerdere eigenaren, ontstaat er een diverse bron aan omzet:

  • De initiële verkoop van het eerste voertuig
  • Upgraden en personaliseren na een doorverkoop van het voertuig (meerdere malen)
  • Monetizen van de data

Vrijwel alle autofabrikanten richten zich op de eerste verkoop. Daardoor zijn de marges flinterdun, aangezien er hard geconcurreerd wordt op prijs. Canoo blijft echter gedurende de hele levensfase van het voertuig relevant, want bij iedere doorverkoop heeft Canoo toegevoegde waarde om te leveren:

Dit is een unieke aanpak in de markt, waardoor Canoo een ecosysteem ontwikkelt waarin de omzetpotentie exponentieel groeit. Bij ieder voertuig dat wordt verkocht, ontstaat een nieuwe potentiële klant voor de komende 12 jaar. Dan wel bij een doorverkoop van het voertuig, of bij tussentijdse upgrades of personalisaties aan het voertuig, wat mogelijk wordt gemaakt door de modulaire opbouw van het platform. Hierdoor verwacht Canoo over de gehele levensfase een fors hogere winstmarge te behalen dan iedere andere autofabrikant.

Daarnaast schreef ik zojuist al over de ambities om het gehele ecosysteem te innoveren, met de komst van de Canoo app waarmee er een verdienmodel aan data gekoppeld wordt. Hierdoor heeft Canoo de potentie om meerdere omzetbronnen aan te boren, als het hen lukt om alle ambities waar te maken

Naast de productinnovaties, kondigde Canoo een interessante stap aan, dankzij hun contract met VDL Nedcar. In eerste instantie werd aangenomen dat zij zich volledig op de Amerikaanse markt zouden focussen, in ieder geval tot 2025 zodra de productie volledig op gang zou zijn. Tijdens deze Investor Day is toegelicht dat de VDL partnership ervoor zorgt dat ze direct een afzetgebied in Europa hebben.

Tijdens de Q&A gaf Tony Aquila verdere toelichting hierover, met de uitspraak dat in Q4 2022 de eerste Lifestyle Vehicles in Amerika geleverd zou worden, en dat Europa snel erna zal volgen. Dat is veel eerder dan verwacht. Nadat hun fabriek up-and running is in Q4 2023, zal hoogstwaarschijnlijk ook snel de Aziatische markt opgezocht worden. Hiermee bevestigt Canoo hun ambities om een globale speler te worden, met een duidelijke roadmap om dat doel te bereiken.

Financiën: er is voldoende kapitaal

Eén heet hangijzer is de financiële haalbaarheid van de plannen. Eerder deze week heeft een andere EV start-up aangekondigd dat zij te weinig kapitaal hebben om hun modellen daadwerkelijk te produceren. Dit bericht kwam slechts enkele maanden nadat het bedrijf aangaf ruim voldoende kapitaal te hebben om dit jaar nog hun modellen te leveren. Hierdoor is het vertrouwen in EV start-ups (wat al redelijk broos was) verder gedaald.

Canoo is gelukkig op de hoogte van dit sentiment en besloot om een uitgebreide toelichting te geven over hun financiële status en roadmap naar levering van de eerste modellen. De centrale vraag: heeft Canoo voldoende kapitaal om de Lifestyle Vehicle daadwerkelijk naar de markt te brengen?

Het antwoord op deze vraag is een volmondige ja. Canoo beschikt over een kaspositie van ~$630 miljoen dollar. De chief finance & accounting gaf toelichting dat er een budget van $545 miljoen dollar nodig is om de Lifestyle Vehicles op de markt te krijgen. Hiervoor zijn circa 750 FTE nodig. Financieel is het een haalbare verwachting en Canoo benadrukt dat zij geen verwachtingen hierover zouden creëren als zij het niet kunnen waarmaken. Er zaten geen voorbehouden in deze toelichting, dus we mogen erop vertrouwen dat Canoo deze ambities gaat waarmaken.

Ook gaf de CFO toelichting over de financiële consequenties door het bouwen van een eigen fabriek. Oorspronkelijk zou Canoo puur werken met contract manufactorors zoals VDL om hun auto’s te produceren. Echter vindt Tony Aquila dat het onmogelijk is als autofabrikant om je core product uit te besteden, in het kader van kwaliteit management. Vandaar dat een eigen fabriek werd gezien als cruciaal voor het lange termijn succes, met een contract manufacturer als tijdelijke optie.

Hierdoor komt uiteraard een forse investering om de hoek kijken. Met dank aan de incentives vanuit Oklahoma á $300 miljoen dollar, blijkt Canoo hiermee een gouden zet te doen. Voor een iets hogere kapitaaluitgaven krijgt Canoo een eigen fabriek waarmee het 30% goedkoper kan produceren dan verwacht én een afzetgebied in Europa. Hiermee is Canoo beter voorbereid op de toekomst dan oorspronkelijk verwacht.

Conclusie na de Investor Day

Na een korte Q&A sessie kwam de Investor Day ten einde. Het is overduidelijk dat Canoo op de juiste weg is. Er staat een sterk management team en ook de CEO, Tony Aquila, komt steeds beter in zijn publieke rol. Hun visie van conservatieve inschattingen, altijd beloftes waarmaken en overtreffen en alleen nieuws delen als het écht rond is, is een frisse wind tussen de andere EV startups. Canoo en Aquila hebben zich uitstekend herstelt na de noodzakelijke pivot tijdens de kwartaalsessie in maart, toen het vertrouwen verloren was gegaan. Het lijkt erop dat de juiste koers nu gevaren wordt.

Voor mij zijn de belangrijkste vragen beantwoord:

  • Er is zekerheid over de productie van de Canoo modellen. Sterker nog: mijn verwachtingen zijn overtroffen met de aankondiging van de eigen fabriek in Oklahoma per eind 2023. Dit geeft Canoo een duidelijke roadmap om hun modellen naar de markt te brengen, een cruciale stap.
  • Het businessmodel van Canoo klinkt ontzettend logisch. Ze onderscheiden zichzelf door te focussen op meerdere eigenaren in plaats van slechts de initiële verkoop. Ook hun ideeën over het monetizen van data, het personaliseren van je eigen auto en het creëren van een automotive ecosysteem is bijster interessant. Canoo heeft duidelijk ambities om een tech speler te worden in de EV sector, in plaats van een pure autofabrikant, al hoop ik wel dat ze niet teveel hooi op hun vork nemen.
  • Financieel bezit het bedrijf voldoende middelen om hun Lifestyle Vehicle op de markt te krijgen. Dat is een fijne bevestiging, nadat een andere EV start-up hier recent aan de noodrem voor moesten trekken. Canoo zegt “maak je geen zorgen, we hebben het kapitaal”.

Wat staat er op de planning?

Mocht je overwegen om te investeren in Canoo, dan is het goed om te weten wat er voor de komende periode op de agenda staat. Want er zijn drie mogelijke katalysators die effect kunnen hebben op de korte termijn koers.

  • Aankomende maandag (21 juni) mogen Canoo insiders hun aandelen verkopen. Hun lockup periode is dan afgelopen. Dit kan leiden tot extra verkoopdruk en een lagere koers op korte termijn.
  • Canoo wordt volgende week toegevoegd aan de Russell 3000 index. Hierdoor zal het dagelijkse volume waarschijnlijk verdrievoudigen. Dit hoeft niet per se te betekenen dat de koers gaat stijgen, maar het kan wel een volatiele periode worden. Er zal in ieder geval fors gekocht gaan worden door de index.
  • De lancering van hun Sedan model wordt verwacht voor de korte termijn. Op hun sketch in de investor presentation staat klein de datum “0621”, oftewel 21 juni. Op de Canoo site is onlangs een pagina aangemaakt genaamd ‘Future’. Waarin de tekst verwijst naar alle huidige modellen, en het model “…LOADING…“. Dit voelt als een overduidelijke teaser voor de Sedan. Dit kan nieuw enthousiasme tot gevolg hebben, omdat dit het eerste model zal zijn die voor het brede publiek aantrekkelijk is.

Persoonlijk beschouw ik Canoo als een investering die je minimaal tot 2025 – zodra hun business model volwassen is – dient aan te houden om te profiteren van hun potentie. Bovenstaande gebeurtenissen kunnen een impact hebben op de koers op korte termijn, maar Canoo is geen aandeel om mee te speculeren, in mijn ogen. Als je gelooft in de toekomst van het bedrijf, dan is de huidige koers sowieso een uitstekend instapmoment, met een market cap van circa $2,5 miljard.

Koersverwachting 2023

De volgende scenario’s staan nog steeds overeind, al is de kans op succes toegenomen sinds mijn laatste artikel over Canoo. Dit is mijn inschatting over het koersverloop van Canoo voor de aankomende anderhalf jaar:

ScenarioBeschrijvingKansKoers’23
1. Canoo faalt volledig, kan hun executie niet op orde krijgen en krijgt geen tractie in de markt. 10%$0
2. Canoo krijgt lichte tractie in de markt, de eerste voertuigen rijden maar de concurrentie is feller dan verwacht. Lagere omzet dan verwacht en stevig verliesgevend.25%$12
3.Ze bereiken een goede lancering van hun drie modellen, ieder met prima marktaandeel en met zicht op winstgevendheid38%$25
4.Canoo verrast de markt en sluit een aantal contracten met multinationals / overheden die een enorme boost geven aan de omzet. Andere automotives willen hun skateboard tech gebruiken.24%$44
5.Canoo domineert met het MPDV voertuig en haalt een fors marktaandeel met de Pick-up. Uber heeft een fleet met de Canoo lifestyle voertuig. Beleggers hype neemt toe als de mogelijke disruptor op Tesla schaal. 3%$73

Afsluitend: ik ben nog niet eerder zo bullish geweest over Canoo. Deze ontwikkelingen vanuit de Investor Day zijn exact waar ik op zoek naar was, om bevestigd te krijgen dat Canoo op de goede weg zit.

Mijn strategie was om de mei presentatie en de Investor Day af te wachten, totdat ik zou besluiten om mijn positie aan te passen. Echter heb ik na deze ontwikkelingen besloten om mijn positie nóg verder te vergroten, tot bijna de helft van mijn totale portfolio. Dat spreekt boekdelen.

Besef wel: het blijft een uiterst risicovolle investering, met een geschatte 35% kans dat je je geld volledig kwijt raakt of praktisch geen rendement maakt.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.