Gaat het dit jaar eindelijk gebeuren: Rivian naar de beurs?

rivian truck

Jarenlang was er weinig keuze in het elektrische voertuigen (EV) domein. De traditionele automakers waren slechts beperkt actief in dit segment, met af en toe een leuk model zoals de BMW i3. Maar qua innovatie en kwaliteit werd de kloof met Tesla steeds groter. Dus investeerders die EV beschouwden als groeidomein, hadden maar één serieuze investeringsmogelijkheid: het bedrijf van Elon Musk.

Het is daarom niet gek dat investeerders reikhalzend uitkijken naar nieuwe beleggingsmogelijkheden in het EV domein. In het afgelopen half jaar zijn er al meerdere interessante bedrijven naar de beurs gekomen zoals Canoo (waar ik zelf uitgesproken fan van ben), maar er staat in 2021 nog meer te gebeuren!

De drie EV bedrijven die de toekomst vormgeven

Het is al jaren duidelijk dat er drie bedrijven zijn in Amerika die ver vooruit lopen qua innovatie binnen het elektrische voertuigen domein. Tesla is als pionier al jaren één van de favoriete onder beleggers. Voor diegenen die vroeg zijn ingestapt en het risico hebben gelopen om te investeren in een zwaar verliesgevend maar vooruitstrevend bedrijf, die zijn beloond met een gigantisch rendement. En volgens bepaalde investeerders lijkt de rek er nog lang niet uit. Persoonlijk ben ik iets sceptischer over de toekomst en de huidige waardering, dus ik heb zelf geen positie in Tesla.

Onlangs heeft ook Lucid Motors aangekondigd om naar de beurs te komen, via een reversed merger via de SPAC van Churchill Capital, CCIV. Dit vind ik persoonlijk een zeer interessant bedrijf. Hier heb ik al een uitgebreid artikel over geschreven, waarin ik voornamelijk mijn enthousiasme laat blijken over de technologie, het management team en hun visie. Het is daarom geen verrassing dat ik al heel vroeg – sinds de eerste geruchten over Lucid Motors met CCIV – aandelen bezit en mijn positie na bevestiging flink heb uitgebreid.

En naar verwachting voegt een nieuwe serieuze challenger voor Tesla zich dit jaar toe aan het rijtje: Rivian. Dit bedrijf bestaat sinds 2009 en wordt al jaren in de gaten gehouden door tech investeerders. Over interesse hebben ze weinig te klagen gehad, met onder meer Amazon en grote investment funds als investeerders. Ook Ford is een investeerder, die al plannen heeft uitgesproken om een model te bouwen gebaseerd op de technologie van Rivian. Dit is meer dan een bedrijf met mooie praatjes en aantrekkelijke visie, maar wat maakt Rivian dan zo bijzonder?

Waarom Rivian juist géén Tesla killer is

Om direct korte metten te maken met de uitspraak dat Tesla zich zorgen moet m,aken over Rivian: absoluut niet. De reden hiervoor is dat Rivian zich richt op een totaal andere markt dan Tesla. Ze zijn geen directe concurrenten van elkaar. In een interview met de New York Times geeft de CEO Robert Scaringe aan dat “er een perceptie heerst dat er één winnaar moet zijn, maar dat is simpelweg onjuist“. Rivian richt zich namelijk op de avontuurlijke consument, die een stevige elektrische auto nodig heeft om door ruig terrein te komen.

Rivian heeft twee modellen die in 2021 op de markt komen: de R1T (“Rivian One Truck”) en de R1S (“Rivian One SUV”). Beide modellen bieden de bestuurders de mogelijkheid om off-road te rijden met een volledig elektrische auto met een bereik van ~500 km. Er is op dit moment nog geen model op de markt die hier serieus mee kan concurreren.

Met een prijskaartje van $67,500 voor de truck en $70,000 voor de SUV, is dit een auto voor de liefhebbers die willen betalen voor luxe en kwaliteit. Rivian heeft uitgesproken dat zij 20.000 auto’s verwachten te produceren in 2021, met een verdubbeling in 2022. De ambitie is dat zij jaarlijks 250.000 auto’s kunnen produceren vanuit hun eigen fabriek rond 2025.

We gaan van een wereld waarbij elektrische auto’s een klein deel van de markt zijn, naar een wereld waarin 100% elektrisch wordt gereden.

Robert Scaringe, CEO van Rivian, tijdens interview met New York Times

In Europa zijn we minder fan van trucks en SUV’s, maar in Amerika – waar het minder dichtbevolkt is – zijn dit de meest populaire modellen. Voorlopig is er geen concurrentie op dit gebied, tenzij je de Cybertruck van Tesla hiermee wilt vergelijken. Mocht het Rivian lukken om dit jaar deze twee modellen te lanceren, dan zijn ze vroeg genoeg om een serieuze stuk van de markt te claimen. In de tijd dat elektrisch rijden duidelijk opkomend is en waarbij steeds meer overheidssteun en faciliteiten voor gecreëerd worden, zou dit een uitstekende timing kunnen zijn voor Rivian.

Daarnaast heeft Rivian ook een deal met Amazon voor het produceren van nieuwe bezorgbusjes. Er rijden al prototypes op de weg, met verwachting dat in 2022 de eerste 10.000 busjes worden opgeleverd door Rivian. Hiermee heeft Rivian een sterke troef in handen. Bedrijven zoals Amazon en Ford die niet kunnen wachten om modellen te (laten) bouwen door Rivian. Dat is een nadrukkelijk bewijs dat Rivian een uitzonderlijk bedrijf is binnen deze sector.

Als je één zogenaamde ‘Tesla Killer’ zou willen aanwijzen, dan komt Lucid Motors dichter in de buurt. Zij richten zich op een vergelijkbare doelgroep, positioneren zichzelf ook voornamelijk als tech bedrijf met onder meer hun innovatieve batterij technologie. En ook bouwen zij stevig aan hun luxe merk uitstraling.

Echter zie ik het niet zo zwart-wit. Ik denk deze groeimarkt meer dan genoeg ruimte biedt voor een aantal sterke automotive partijen. Als er iemand ‘gekillt’ wordt, dan zijn het de logge ouderwetse autofabrikanten. Waarvan een aantal nog steeds de EV trend niet serieus genoeg nemen.

Aandelen van Rivian kopen?

In tegenstelling tot de nodige EV bedrijven die dit jaar naar de beurs komen (vooral via SPAC’s), zit Rivian in een luxe positie om hun geduld te bewaren. “We kiezen ervoor om onze mogelijkheden en resultaten voor zichzelf te laten spreken, voordat we een publiek bedrijf worden“, heeft de CEO uitgesproken.

Hoe kan jij aandelen kopen van Rivian? We hebben nog eventjes geduld nodig. De verwachting is dat Rivian eind 2021 naar de beurs komen. Er wordt in de komende periode nog één financieringsronde opgehaald bij investeerders, voor een verwachte waardering van $50 miljard. Hiermee heeft Rivian meer dan genoeg cash voor handen om hun ambities waar te maken.

Long Way Up | Electric Adventure Vehicles | Rivian

Persoonlijk ben ik heel nieuwsgierig of we dit jaar inderdaad de eerste Rivian trucks en SUV’s op de Amerikaanse (land)weg zien rijden. Het positieve van een eventuele beursgang eind dit jaar, is dat we concrete cijfers hebben over hun omzet en hoe de consument de modellen waardeert. In tegenstelling tot veel EV start-ups waar dit bewijs nog geleverd dient te worden.

Met Lucid Motors en Rivian die naar de beurs komen, heeft de trouwe Tesla investeerder opeens meerdere opties om te investeren in de toekomst van het elektrisch rijden. Of misschien juist wel als een extra investering naast Tesla!

Copyright foto's: Rivian

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.