Gouden aandeel: Canoo

canoo auto goev

In deze serie worden aandelen onder de aandacht gebracht waar ik een enorme overtuiging in heb. Als disclaimer, deze aandelen vertegenwoordigen op moment van schrijven een behoorlijk deel van mijn portfolio, dus uiteraard ben ik enigszins bevooroordeeld.

Mijn eerste gouden aandeel artikel over Pinterest bleek een voltreffer. Vanaf het moment van publiceren is het aandeel met 256% gestegen! Met andere woorden, een investering van €10.000,- in Pinterest op moment dat het artikel live ging, zou nu een waarde hebben van €35.600,-. Binnen een periode van een half jaar. Niet verkeerd.

Zo blijkt opnieuw dat bedrijven met een sterk fundament vrijwel altijd boven komen drijven op termijn. Ook als het aandeel momenteel niet geliefd is bij beleggers. Mijn strategie is om bedrijven te vinden met unieke eigenschappen, een goede financiële basis met de potentie om disruptief te zijn binnen hun markt in de komende ~10 jaar.

In dat kader deel ik graag mijn tweede gouden aandeel: Canoo (GOEV).

Update juni 2021: Canoo heeft hun eerste investor day georganiseerd op 17 juni 2021. Lees hier een compleet overzicht over Canoo en een up-to-date analyse. 

Wie is Canoo?

Canoo is een Amerikaans bedrijf die elektrische voertuigen maakt. Zij zijn sinds mid december 2020 aanwezig op de NASDAQ, door een fusie met het special purpose acquisition corp (SPAC) Hennessy Capital Acquisition Corp IV.

Al hun voertuigen worden geproduceerd op een skateboard, met andere woorden de bodem van de auto. Dit wordt inhouse geproduceerd en Canoo bezit zelf de rechten op deze technologie (al zijn er variaties).

In het skateboard zit alle techniek verwerkt die het voertuig nodig heeft: batterij, wielen, bedrading, software. Op dit skateboard wordt het voertuig gebouwd: van een busje, tot een sportauto, tot een last mile bezorgbus die omgebouwd kan worden tot een winkel op wielen. Hierdoor hoeft Canoo zich praktisch enkel te focussen op het optimaliseren van hun skateboard (de rest is een huls) en kan het met enorme snelheid verschillende voertuigen lanceren.

Voor hun Canoo bus is er sprake van voorinschrijving, waar ruim 15.000 mensen al gebruik gemaakt van hebben. Hun voertuigen worden vanaf 2021 beschikbaar gesteld. Financieel gezien wordt er vooral geïnvesteerd en is het bedrijf voorlopig verliesgevend. Logisch bij een relatief jong bedrijf (opgericht in 2017) met stevige groeiambities. Een positief gegeven is hun partnership met Hyundai, waarmee Canoo jaarlijks ~120 miljoen dollar omzet uit haalt. Hierdoor heeft Canoo de pijlen gericht op de toekomst, met behoud van een cashflow op de korte termijn.

Geen woorden, maar daden

Mijn aandacht voor Canoo is in eerste instantie getrokken door hun skateboard technologie. Toen ik mij verder ging verdiepen, bleek dat er een stevig fundament onder Canoo ligt. Het allerbelangrijkste aspect vind ik het management team. Ik was direct onder de indruk. Het management team bestaat o.a. uit Ulrich Kranz, de lead van het i3 model: het succesvolle elektrische voertuig van BMW. Daarnaast versterkt door voornamelijk engineers van de grootste automotive merken en Tesla.

Door het tech-heavy management team en beperkte marketing activiteiten, werd het bedrijf om te beginnen zonder veel enthousiasme ontvangen door beleggers toen het aankondigde om naar de beurs te komen. Maandenlang zat er geen beweging in de koers, terwijl het fundamenteel helemaal klopte. Er was simpelweg geen hype rondom Canoo en de bus werd opzij geschoven als ‘lelijk’. Beleggers die niet verder keken dan hun neus lang was, hebben een mooie kans gemist. Want sinds dat moment is het aandeel al met 70% gestegen. Dit is pas het begin.

Onlangs is het management team versterkt met Tony Aquila, een tech zakenman pur sang. Sinds zijn komst is het qua marketing ook een level gestegen.

Waarom werd ik zo enthousiast bij mijn onderzoek? In anderhalf jaar tijd is Canoo gegaan van concept naar daadwerkelijk werkend voertuig met 50 crash tests en 30 werkende prototypes. Dat is bizar snel. Als context, normaliter is dat een proces van drie jaar of langer. Hieruit blijkt de kracht van dit management team: zij steken hun aandacht in het product en de techniek, niet in de marketing. En het is veel makkelijker om de marketing te verzorgen voor een fantastisch product, dan het verzorgen van fantastische marketing voor een matig product.

Toekomst van Canoo

De wereld verschuift steeds meer richting hernieuwbare energie. Doordat de technologie steeds beter wordt – vooral batterijen – worden elektrische auto’s een beter alternatief voor de benzine- en diesel auto’s. Canoo bevindt zich in een snelgroeiende markt waar de hele wereld mee bezig is: een klimaat bewuste manier vinden hoe wij kunnen leven. Gezien de impact van fossiele brandstoffen op het klimaat, is groene transport daarbij essentieel.  

Canoo richt zich op zowel B2C als B2B. Voor consumenten wordt allereerst de Canoo bus gelanceerd. Dit model lijkt op een traditionele Volkswagen bus in een futuristisch jasje. Het voertuig is volledig vanaf de bodem opnieuw bedacht. Dat valt terug te zien in het design: uniek, veel ruimte en weinig poespas. Toegegeven: het is even wennen aan het design. Persoonlijk vond ik het uiterlijk in het begin iets té futuristisch, maar inmiddels vind ik tof.

Denk je dat je zelf ooit zo’n Canoo bus gaat kopen? Helaas. Of beter gezegd: dat is niet nodig. De Canoo bus is enkel beschikbaar met een maandelijks abonnement. Hierbij is alles ingegrepen wat je nodig hebt: onderhoud, belastingen, oplaadpunten. Voor een vast bedrag per maand ben je helemaal klaar. Dit kan de markt behoorlijk gaan opschudden. In tegenstelling tot private lease, kan je ieder moment opzeggen. Je zit nergens aan vast. Flexibel, duidelijk en helemaal in de aanstaande trend van ‘using, not owning’. Canoo verwacht in 2021 de eerste busjes aan te bieden.

Canoo heeft berekend dat het subscriptie model 4x zo lucratief is dan het simpelweg verkopen van hun auto’s. In hun investor presentation blijkt dat ze 80% marge verwachten te halen op één geproduceerd voertuig, in tegenstelling tot de gebruikelijke 20%. Dat is een positie die andere automotive bedrijven (nog) niet innemen.

Multi-Purpose Delivery Vehicle

Er staat ook een prachtig voertuig te wachten voor B2B. Met het multi-purpose delivery vehicle heeft Canoo goud in handen. Dit voertuig is volledig te customizen: van een bezorgbus, tot een rijdende koffiewinkel. Ook dit voertuig is gebouwd op het skateboard technologie. Met een prijs van $ 33.000 is dit voertuig ontzettend scherp geprijsd. De eerste modellen worden in 2022 geleverd.

Bekijk de volgende video om volledig te begrijpen hoe uniek en customizable dit voertuig wordt. Wow.

THE MULTI-PURPOSE DELIVERY VEHICLE CAPABILITIES

Hier gaat het niet mee stoppen. In recente video’s heeft Canoo al gehint op hun aanstaande truck en sportauto. Hiermee zal Canoo voorzien in de meeste populaire auto varianten, waardoor ze een brede doelgroep aanspreken. Ook verwacht ik de nodige hype bij het lanceren van een sportauto. Al met al, genoeg om enthousiast te worden over het heden en de toekomst!

Conclusie

Als je Canoo wilt kenmerken met één woord, dan is het flexibiliteit. Met het maandelijks opzegbare abonnement voor de Canoo bus, het delivery vehicle die volledig uitgerust kan worden naar eigen smaak, allemaal gebouwd op hetzelfde skateboard.

Persoonlijk ben ik helemaal overtuigd van Canoo. Hun focus op product ontwikkeling, het worldclass management team, de mogelijkheden vanuit hun skateboard technologie en de groeipotentie van het EV-domein: alles lijkt te wijzen op een enorm groeipotentie voor Canoo in de komende 10 jaar.

Uiteraard zitten er ook risico’s aan vast. Het zal zeker drie jaar duren voordat Canoo hun primaire verdienmodel op gang heeft. Kan Canoo daadwerkelijk een fatsoenlijk marktaandeel veroveren? Hoe wordt het maandabonnement ontvangen door de consument? Krijgt Canoo voldoende productie op gang? De strategie en concept die er ligt is ijzersterk, maar de executie moet zich nog bewijzen. Al ben ik positief gezien de werkende prototypes en uitgevoerde crash tests.

Mijn strategie

Op dit moment bestaat een groot deel van mijn aandelenportfolio uit Canoo, zoals beschreven in mijn recente update.

Ik ben van plan om mijn volledige positie te behouden totdat mijn koers doel van $ 30 wordt behaald. Dan zal ik een klein deel verkopen zodat mijn portfolio enigszins in balans blijft. Om de rest voor de komende 10 jaar aan te houden, zolang Canoo de executie op orde heeft.

Onder de $ 20 vind ik dit aandeel een ‘buy’, met een potentiële upside richting $ 30 in het komende jaar. Al zou dit een stuk sneller kunnen gaan, afhankelijk van hun executie en PR in de komende maanden. Sowieso voor >5 jaar, ben ik ontzettend comfortabel om het aandeel rond deze prijs te kopen!

Wat vind jij van Canoo? Of heb je zelf een aandeel op het oog die jij beschouwd als ‘gouden aandeel’? Deel het in de reacties!

Copyright foto's: Canoo
Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.

1 reactie
  • Toevoeging: wees niet bang voor de koers swings. Dit aandeel heeft hoge pieken en diepe dalen, maar voor lange termijn beleggers biedt dat enkel kansen. 🙂