Is Canoo nog steeds een goede investering? Nieuwe verwachting.

Het is geen geheim dat Canoo mijn grootste positie in het portfolio is. Als één van de slechts twee (voorlopig) gepubliceerde ‘Gouden Aandelen‘ – bedrijven waar ik enorm bullish over ben – volg ik dit bedrijf met een arendsoog. Het aandeel is gisteren 21,2% gedaald als gevolg van hun earnings call.

Is deze enorme koersdaling terecht? Of wordt Canoo niet op waarde geschat door beleggers? In dit artikel geef ik een opsomming van de ontwikkelingen, mijn argumenten om bullish of bearish te zijn en een koersverwachting voor 2023.

Een teleurstellende earnings call

Het is maandagavond 29 maart als Canoo hun allereerste earnings call heeft als beursgenoteerd bedrijf. Eén uur voordat de call start, wordt de presentatie alvast gedeeld. Er ontbreekt een hoop informatie die beleggers hadden verwacht. Zo is er een manufacturing deal beloofd in Q1. Wie gaat de auto’s fabriceren? Ook zien we geen omzet, geen verwachtingen voor 2021 en verder bijzonder weinig informatie.

Wat zien we wel? Op slide 3 staat frontaal de nieuwe CEO, Tony Aquila, met zijn hele palmares aan succesvolle ondernemingen. Dat had van mij niet gehoeven. En we zien dat Canoo minder verlies heeft gerealiseerd dan verwacht én een serieuze cashpositie van $700 miljoen heeft. Daar kunnen ze wel even mee vooruit. Maar meer informatie is er niet echt. Afijn, we wachten totdat de call begint om 23:00 uur.

In de call van ruim één uur lang wordt een hoop duidelijk. En tegelijkertijd een hoop onduidelijk. Samenvattend: we hebben te maken met een échte start-up die – wat dit soort bedrijven vaak doen – aan het pivoteren zijn. Met andere woorden, ze hebben hun strategie heroverwogen en besloten om een paar fundamentele veranderingen toe te passen in hun business model. En die veranderingen zorgen ervoor dat de gehele investor presentation van Canoo, voordat ze door de SPAC merger naar de beurs kwamen, in de prullenbak kan.

Dat is bovendien de belangrijkste reden van de stevige koersdaling. Analisten lieten tijdens de call doorschemeren dat ze ‘not amused’ zijn met de veranderingen. Er is géén manufacturing deal aangekondigd, terwijl dat een belofte was vanuit management. “Very soon” en nog in gesprek met twee partijen, dat was het antwoord. Weer uitstel. Investeringsfondsen moeten jaarlijks rendement laten zien. Zij kijken niet naar de lange termijn. En aangezien de koers van Canoo wel eens een jaartje stil zou kunnen staan, besluiten ze om hun posities te verkopen.

Daarnaast zijn de twee belangrijkste personen bij het ophalen van de investering – de CFO en de geroemde CEO Ulrich Kranz – van het podium verdwenen. De CFO is definitief weg en Kranz volgt waarschijnlijk snel. Dat zijn diegenen waardoor de PIPE investeerders hebben besloten om in te stappen. Vooral het aanstaande vertrek van Kranz (“he is currently still our CEO” zei Aquila) doet pijn, omdat hij gezien wordt als de visionair achter Canoo.

Ook was de nieuwe CEO – Tony Aquila – alles behalve vlijend over het voormalige management. Er zouden beloftes zijn gedaan die te optimistisch waren (o.a. manufacturing deal) en ook afspraken zijn gemaakt die voor lange termijn niet positief zijn voor het bedrijf (verwijzend naar de Hyundai partnership). Over de afgelopen maanden heeft Aquila een grotendeels nieuw management team aangesteld, vooral mensen waar hij bekend mee is, met als argument dat ze een sterk management team nodig hebben dat past bij een beursgenoteerd bedrijf. Het is verre van gebruikelijk om het voormalig management team zo’n veeg uit de pan te geven.

De belangrijkste strategische keuzes

Deze genoemde punten zijn serieuze signalen om te twijfelen aan de toekomst van Canoo. Afspraken worden niet nagekomen. Pilaren zijn afgebroken en vervangen met nieuwe pilaren waarvan nog moet blijken hoe solide die zijn. En als investeringsfondsen één ding niet leuk vinden, dan is het onzekerheid. En dat hebben we gemerkt met de koers gisteren.

Maar wat zien we als een blik werpen op de nieuwe strategie? De drie belangrijkste veranderingen:

1. Focus op eigen IP, Hyundai deal afgebroken

Canoo had een engineer deal met Hyundai waarmee het voor $120 miljoen services zou verlenen. Die deal is afgebroken. Hierdoor is hun verwachte omzet van 2021 direct naar $0. Terwijl het feit dat Canoo dankzij deze deal in 2021 meer omzet zou maken dan alle EV-startups bij elkaar werd gezien als een absolute plus. Nu wordt Canoo een pure pre-revenue investering. Dat verhoogt het risico.

Waarom kiest Canoo hiervoor? De belangrijkste reden is dat Canoo hun eigen IP (intellectual property) belangrijker vindt dan omzet. Zij kiezen er bewust voor om alle engineering capaciteit te investeren in het verbeteren van hun eigen technologie in plaats van werken aan andermans tech. Canoo kan deze beslissing maken omdat de omzet niet direct nodig is. Met een cashpositie van $700 miljoen is Canoo liquide genoeg om enkele jaren zonder omzet te overleven.

Vind ik dit een goede keuze? In eerste instantie was ik niet blij met deze beslissing. Omzet zorgt ervoor dat Canoo een langere aanlooptijd kan nemen om een stevig verdienmodel op te zetten met hun voertuigen. Zonder deze omzet wordt de tijdsdruk verhoogd om de voertuigen in de markt te zetten. Er is een serieuze cashpositie. Maar als in 2024 geen serieuze omzet gemaakt wordt, dan is vers geld nodig. Dat komt uit de zakken van beleggers door middel van share dilution.

Inmiddels ben ik neutraler. Ik had nog steeds graag een omzetstroom gezien in 2021, maar door de focus te leggen op hun eigen tech ontwikkeling verwacht ik dat Canoo hun product sneller én beter naar de markt kan brengen. En ook zorgen ze ervoor dat Hyundai niet stiekem kan profiteren van hun technologie, zonder dat hier een serieus verdienmodel voor Canoo aan vast zit. Ik kan deze strategische keuze wel begrijpen, zeker als het Canoo management écht gelooft in hun technologie.

2. Minder impact vanuit abonnementsmodel

Eén van de grootste onderscheidende factoren in de investor presentation, was het model waarmee je het Canoo lifestyle voertuig kan huren met een abonnement. All-inclusive en met slechts één maand verplichting: hoogst vernieuwend. Dit model bestaat nog steeds, maar de verwachte impact is vele malen minder. Volgens de nieuwe verwachtingen levert deze vorm slechts een klein deel (20%) van de verwachte omzet van het lifestyle voertuig. Het gros van de omzet komt uit de deals met bedrijven zoals Uber, Lyft en andere ride-sharing aanbieders, waar Canoo een massale fleet aan wilt verkopen.

Waarom kiest Canoo hiervoor? Dit is voornamelijk door de impact van Covid. Door de nieuwe werkelijkheid zullen mensen minder geneigd zijn om auto’s met elkaar te delen. Canoo verwacht dat de vraag naar voertuig fors minder zal zijn vanuit de particuliere markt. Daarnaast schijnt er een grote vraag te zijn vanuit Uber-achtige bedrijven. Tony Aquila gaf aan dat die bedrijven niet geïnteresseerd zijn in een abonnement vorm, maar dat ze direct een groot aantal willen kopen. Met een aantal aanpassingen om relevant te zijn voor de huidige tijdsgeest. De indruk is gewekt dat er concrete interesse is vanuit dit soort bedrijven, die binnen 1 á 2 car cycles zouden willen overstappen naar Canoo.

Een aanvullende reden is dat het abonnementsmodel een enorme investering is. Dit model is pas na 6 jaar gebruik winstgevend. Dat betekent dat Canoo een lange tijd verlies leidt over ieder voertuig wat wordt verhuurd, totdat de 6+ jaar is bereikt. Met hoge marges als positief gevolg. Hiervoor is een forse cashpositie nodig om deze periode te overleven. Het engineering contract hielp hierbij, maar dat was geen oplossing als het voertuig massaal in de markt gezet zou worden. Canoo en beleggers zouden slachtoffer kunnen worden van hun eigen succes.

Persoonlijk kan ik deze richting goed begrijpen. Uiteraard is het jammer dat Canoo minder focus zal geven aan dit unieke abonnement, maar tegelijkertijd verdwijnt het niet. Door het voertuig ook massaal te verkopen aan bijvoorbeeld Uber, zal Canoo sneller omzet maken waarmee de verhuurde auto’s gefinancierd kunnen worden. Sneller omzet, minder marges op korte termijn, maar ook minder risico’s voor de lange termijn.

Overigens blijft de volgorde van de lancering wel hetzelfde. Eerst komt het lifestyle voertuig, daarna de MPDV en afsluitend de Pick-Up op de markt.

3. Van engineering naar puur autoproductie

In de oorspronkelijke investor presentation van Canoo stonden verschillende inkomstenbronnen. Omzet vanuit het abonnementsmodel en omzet vanuit engineering / B2B. De verhouding van omzet via abonnementen en engineering / B2B is ongeveer 50/50%, zelfs licht leunend op de engineering / B2B diensten. De reden hiervoor was begrijpelijk. Het bedrijf werd namelijk geleid door engineers zoals Ulrich Kranz. Dat was hun tak van sport, “lekker sleutelen” om het oneerbiedig en gechargeerd te stellen. Canoo was een automobile engineering services bedrijf die ook eigen voertuigen maakt, maar vooral ook omzet haalt door hun kennis en technologie te verhuren.

In de nieuwe strategie is dit model rigoureus omgegooid. Zoals al bleek uit het beëindigen van hun samenwerking met Hyundai, ziet het nieuwe management veel meer heil in hun IP en het lanceren van hun eigen voertuigen. Canoo gaat van automobile engineering bedrijf naar een volwaardig automerk. Zij willen niet de nieuwe Tesla helpen groeien: ze willen zelf de nieuwe Tesla worden! Onder andere door die reden wil Canoo hun eigen micro fabriek bouwen, zodat zij zelf de productie beheren. Met een manufacturing partner voor de massale, generieke modellen zoals de lifestyle voertuigen voor een grote klant zoals Uber.

In mijn ogen is dit een uitstekende stap. Canoo heeft uitzonderlijke technologie: waarom zouden ze dit als quasi-onderverhuurder willen weggeven aan een Hyundai en op urenmodel services verlenen? Als de technologie écht zo uitzonderlijk is, dan heeft Canoo de potentie om zelfstandig een serieus marktaandeel te pakken. En dat is vele malen interessanter voor investeerders dan een engineering urenmodel. Laat dat hetgeen zijn waar Tony Aquila meerdere keren naar verwees: hij zit er om Canoo groot te maken en in dat proces de hoogst mogelijke shareholder value te creëren. Met andere woorden, resultaten boeken dat zich vertaalt in een hogere market cap en daardoor hogere aandelenkoers.

Vijf bullish & bearish argumenten

Mijn sentiment op dit moment is: bewijs het maar. Ik geloof nog steeds in Canoo, maar ze zullen de komende maanden moeten aantonen dat hun executie op orde is. Toch blijf ik mijn grote positie in Canoo behouden, onder andere door de volgende vijf bullish argumenten:

  • De techniek spreekt voor zich. Een analist vroeg zich af waarom er geen nieuwe prototypes zijn gebouwd in Q4. “Omdat we simpelweg een nieuwe chassis konden zetten op een bestaand model die eerst een lifestyle voertuig was” aldus Aquila. De analist kon dit niet op waarde schatten, maar dit is pure bewijsvoering hoe ontzettend flexibel en bijzonder hun skateboard technologie is.
  • In de afgelopen maanden heeft Canoo hun MPDV en Pick-up voertuigen aangekondigd. Beide modellen zijn echt spot-on en ik heb hier hoge verwachtingen van. Aquila gaf aan dat hier wereldwijd al veel concrete interesse voor is geuit. Hun modellen zijn ook geschikt voor de infrastructuur van Europa en China (smaller dan in VS).
  • Canoo heeft als één van de weinige EV start-ups al uitgebreide crash- en beta tests gedaan. Ze hebben aangegeven dat ze gaan voor het allerhoogste veiligheidsniveau. Hiermee komen ze in overweging voor o.a. overheidscontracten en grote multinationals.
  • Canoo heeft een cashpositie van $700 miljoen. Dat is meer dan voldoende om alle kosten in de komende jaren te dekken. Dit geeft zekerheid.
  • Hun nieuwe strategie voelt logisch. De wereld is veranderd door Covid en dit heeft een directe impact op hun verdienmodel. Door te focussen op voertuigverkoop in plaats van abonnementen, verlagen ze hun risico en spelen ze in op actieve vraag uit de markt.

Toch zijn er ook een paar signalen die niet positief zijn. Mijn bearish argumenten:

  • Tony Aquila zal mij nog moeten overtuigen als CEO. Het feit dat de 3e slide van de update een soort zelfverheerlijking was, geeft mij het gevoel dat Aquila het doet voor Aquila BV, niet voor Canoo.
  • Het management had beloofd om een manufacturing partner te kiezen in Q1. Aan die afspraak hebben ze zich niet gehouden. Zonder deze stap blijft het massaal produceren van hun voertuigen een utopie.
  • Ze hebben geen verwachtingen voor 2021 gedeeld. Aquila gaf als reden dat zij pas uitspraken willen doen zodra er getekende contracten liggen. Een begrijpelijke keuze, maar het bedrijf Canoo is nu onmogelijk om te waarderen. Dit is een serieuze uitdaging voor investeerders.
  • Geen omzet in 2021 en mogelijk geen omzet in 2022, als de voertuigen dan nog niet op de markt beschikbaar zijn. Twee jaar geen omzet, terwijl ze volgens het oorspronkelijk model op $329 miljoen omzet zouden moeten zitten in 2022.
  • Het aanstaande vertrek van Ulrich Kranz en het vertrek van de CFO is een stevige streep door de rekening.

Update uit de 10K

Op woensdag 31 maart is ook het volledige 10K verslag gepubliceerd door Canoo. En eerlijkheidshalve: als Tony Aquila beter alle ontwikkelingen had gecommuniceerd die hier in staan, dan was de perceptie veel positiever geweest. Want ik ben positief verrast over een aantal onderwerpen. Een korte recap:

  • Inmiddels zijn er 70 crashtests gedaan die hun skateboard technologie en het lifestyle voertuig gevalideerd hebben. Dit is een belangrijke stap naar de massale productie van het voertuig, die Canoo heeft afgevinkt.
  • Er wordt een nieuwe aanvullende omzetbron verwacht doordat de consument het voertuig in verschillende designs kan kopen door middel van een wrap. Dit maakt het voertuig ook direct bijzonder en onderscheidend van de concurrentie. Ook wordt aanvullende accessoires gezien als nieuwe omzetbron. Het leveren van maatwerk voertuigen staat meer centraal dan oorspronkelijk. Goede stap.
  • Er wordt actief gekeken naar meer nieuwe modellen zoals een Sedan, SUV, luxe- en sportauto en meer. Canoo wilt alle soorten modellen gaan aanbieden, allemaal op hun ene skateboard technologie. Hiermee verbreden ze hun afzetmarkt enorm.

Wat is mijn koersverwachting?

Mijn geloof in Canoo heeft een klap gekregen na de earnings call gisteren, maar mijn overall vertrouwen blijft hoog. Het nieuwe management team zal in de komende maanden moeten bewijzen dat zij sterk zijn in de uitvoering. Ik wil graag een manufacturing partner zien en een realistische roadmap naar omzet en uiteindelijk winstgevendheid, voordat ik mijn optimisme volledig terug krijg.

Voor het komende jaar verwacht ik helaas weinig meer van de koers. Mijn eerdere koersdoel van $30 zal hoogstwaarschijnlijk opgeschoven moeten worden na deze nieuwe informatie. Sterker nog: ik acht de kans groot dat de koers dit jaar overwegend tussen de $8 – $13 zal blijven hangen. Totdat er verrassende dingen gebeuren of er een manufacturing partner wordt aangekondigd mét realistische timings waar beleggers enthousiast van worden.

Naar mijn idee zijn er een paar scenario’s mogelijk. Neem deze verwachtingen met een korreltje zout, want het blijft koffiedik kijken bij dit soort bedrijven. En ik ben geen financieel analist. Maar dit is het scenario waar ik voorlopig rekening mee houdt op mid-lange termijn.

ScenarioBeschrijvingKansKoers’23
1. Canoo faalt volledig, kan hun executie niet op orde krijgen en krijgt geen tractie in de markt. 15%$0
2. Canoo krijgt lichte tractie in de markt, de eerste voertuigen rijden maar de concurrentie is feller dan verwacht. Lagere omzet dan verwacht en stevig verliesgevend.40%$13
3.Ze bereiken een goede lancering van hun drie modellen, ieder met prima marktaandeel en met zicht op winstgevendheid35%$22
4.Canoo verrast de markt en sluit een aantal contracten met multinationals / overheden die een enorme boost geven aan de omzet. Andere automotives willen hun skateboard tech gebruiken.19%$40
5.Canoo domineert met het MPDV voertuig en haalt een fors marktaandeel met de Pick-up. Uber heeft een fleet met de Canoo lifestyle voertuig. Beleggers hype neemt toe als de mogelijke disruptor op Tesla schaal. 1%$65

Als je besluit te beleggen in Canoo, besef dat dit echt een start-up investering is. Je loopt een aardig risico om je volledige inleg kwijt te raken. Maar als je je aandelen kan vasthouden tijdens lastige momenten én Canoo bewijst een uitstekende uitvoering, dan is dit nog steeds een aandeel met een sterk asymmetrische risk / reward. En daar houd ik van.

Zoals gebruikelijk in alle transparantie: ik heb mijn positie in Canoo gisteren verhoogd door aandelen te kopen op $9,06. Een market cap van $2 miljard met $700 miljoen aan cash op de bank, vind ik bijzonder aantrekkelijk, zelfs met het verlaagde sentiment.

Copyright foto's: Canoo

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.

2 reacties
  • Tony Aquila misschien eens onder de loep leggen ..ik kan geen toekomst voorspellen maar ik stel mij serieuze vragen bij de integriteit van die persoon —> In 2013, Aquila received the Ernst & Young’s 2013 Entrepreneur of the Year award in the Technology category,[10] the same year in which Aquila was recognized as the highest-paid chief executive in the Dallas-Fort Worth area.[11] , Aquila is a serial entrepreneur and an inventor who claims to own over 100 patents.[6] So far only a single applied patent is known.[7] minder relevant is dat hij een high school dropout is . Ik had zelf een cash secured put geschreven op 10$ vorige week maar had ook niet verwacht dat het zo hard zo snel zou crashen . De crash vind ik op zich niet zo erg moest er in het management niet geschoven zijn . Ik wacht nu nog enkele dagen af maar bij de minste winst stap ik onmiddelijk uit . Dank je voor uw uitgebreide analyse in ieder geval !

    • Dankjewel voor je reactie Andy!

      Ik heb ook mijn vraagtekens bij Tony Aquila. Niet per se door zijn verleden – dat vind ik lastig beoordelen – maar puur over zijn communicatie tot dusver. Inhoudelijk heeft hij best prima punten, maar het komt vaak niet duidelijk over. En dat is als CEO een cruciale skill: het kunnen overbrengen van je ideeën, naar zowel intern team als naar shareholders. Afijn, ik snap je voorbehoud en ik geef hem voordeel van de twijfel.

      Kan mij jouw twijfel goed voorstellen. Dit is een risicovolle belegging met (te)veel onduidelijkheden op dit moment.