Lucid Motors naar de beurs: gouden kans of te duur?

lucid motors

De afgelopen weken hebben we het ticker symbool CCIV meermaals voorbij zien komen op de kanalen van Mister Don. Deze SPAC genaamd Churchill Capital was het ‘aandeel van de week’ in mijn januari nieuwsbrief. Op dat moment was recent een hardnekkig gerucht gelekt: Lucid Motors zou in gesprek zijn om naar de beurs te komen via CCIV.

Binnen no-time steeg het aandeel 500% van $ 10 naar het hoogtepunt van bijna $ 65. Puur op basis van geruchten over een aanstaande fusie. Zelfs een verwachte waardering van $ 15 miljard (bij een koers van $ 10) was geen reden voor beleggers om gas terug te nemen. De geruchten dat de waardering zelfs nog lager zou zijn, á $ 12, gooide extra olie het (vreugde)vuur.

In dit artikel zetten we de schijnwerpers op Lucid Motors. Waar komt hun aantrekkingskracht vandaan? En is het terecht dat zij gezien worden als de eerste beursgenoteerde ‘Tesla Killer’?

Wat is Lucid Motors?

Zoals je aan de foto van hun Lucid Air model kan zien: Lucid levert stijlvolle, luxe elektrische auto’s. In de afgelopen jaren hebben ze indruk gemaakt met hun modellen en bovenal hun technologie. Al enige tijd bestaat de overtuiging dat er twee Amerikaanse bedrijven zijn die de concurrentie met het dominante Tesla aan kunnen gaan. Dat is Rivian (in private handen) en… Lucid Motors.

De verwachting is dat in het 2e half jaar van 2021 de eerste Lucid Air modellen op de weg rijden. Dat is iets later dan de oorspronkelijke timing van eind Q2. Onder andere hierdoor is de verwachte omzet van 2021 bescheiden: slechts $ 97 miljoen. Uiteraard hebben ze een serieuze groeiambitie, met een omzetverwachting van $ 22,7 miljard in 2026. Eén jaar eerder verwachten ze voor de eerste keer winstgevend te worden. Met andere woorden, dit is een nadrukkelijk groeiverhaal. Dit bedrijf heeft een geweldig verhaal, onderscheidende en bewezen technologie, maar het staat volgens mij nog niet in verhouding met de waardering van het aandeel. Maar de potentie is zichtbaar aanwezig.

Oorspronkelijk begon Lucid als battery tech bedrijf, genaamd Atieva. Pas op een later moment hebben ze besloten om de focus te leggen op het bouwen van elektrische auto’s. Door deze achtergrond is Lucid Motors beter te vergelijken met een tech bedrijf dan met een andere automotive fabrikant. Tesla uitgezonderd. Dat laat zich ook zien in de technologie die zij hebben ontwikkeld: dat is indrukwekkend. Zij beschikken over geavanceerde én gepatenteerde (IP is belangrijk!) technologie waarmee zij – naar eigen zeggen – verder zijn dan Tesla. Met ruim 400 octrooien, voornamelijk gericht op batterij technologie, hebben zij onder de motorkap meer te bieden dan enkel een schitterende auto.

Hun achtergrond als batterij tech bedrijf geeft hen een uniek voordeel. De accu wordt gezien als één van de belangrijkste onderdelen van een elektrische auto. De consument verwacht dat je minimaal 350 kilometer moet kunnen rijden op je accu. De Lucid Air is de absolute koploper op dit gebied. Binnen 20 minuten opladen ben je klaar om bijna 500 kilometer af te leggen. Dat is gigantisch en een enorme stap voorwaarts. Je hoeft weinig zorgen meer te maken over het missen van je afspraak omdat je ergens tussendoor een uurtje aan de lader moet.

In 2023 wordt nog een model op de markt gebracht: de Lucid Gravity. Dit is een luxe SUV die volgens hun financiële forecast nog populairder zal worden dan de Lucid Air. Veel details zijn nog niet bekend over de Gravity, maar het geeft wel direct een kijkje in de toekomst. De Lucid Air is hun bewijsvoering, maar hun ambities reiken verder.

Persoonlijk zie ik Lucid Motors als een serieuze concurrent van Tesla. Ze hebben een behoorlijke inhaalslag te maken en zullen in de praktijk moeten aantonen dat ze een serieus marktaandeel kunnen pakken van de traditionele automotive bedrijven die nadrukkelijk aan de EV-poort rammelen. Want je mag verwachten dat het EV-landschap over vijf jaar er heel anders uitziet dan enkel Tesla als concurrent, dus het wordt een enorme opgave voor Lucid Motors. Toch ben ik positief gestemd omdat Lucid de uitstraling heeft van een merk waar je onderdeel van wilt zijn. Dat is één van de redenen van het succes van Tesla.

Beursgang & waardering

Op 23 februari kwam de verwachte bevestiging: Lucid Motors komt naar de beurs via een merger met CCIV. Op dat moment was ik bezig om het laatste nieuws over mijn beleggingen op te halen, dus binnen één minuut na publicatie was ik op de hoogte. Mijn ‘hell yeah!‘ is waarschijnlijk hoorbaar geweest bij de buren. Nadat de definitieve bevestiging binnen was, rekende ik op een snelle stijging van de koers naar ~$ 80 / $ 100. Gebaseerd op de interesse vanuit investeerders in de afgelopen weken.

Al snel bleek het iets ingewikkelder in elkaar te zitten. Media berichtte over een waardering van $ 24 miljard dollar, significant meer dan de verwachte $ 12 á $ 15 miljard dollar. Na lezen van het persbericht, bleek het vooral ongelukkig geformuleerd te zijn. De waardering van $ 24 miljard was namelijk gebaseerd op een koers van $ 15, terwijl bij SPAC’s vaak de koers van $ 10 wordt aangehouden. Doordat er via een aanvullende PIPE (groep particulieren investeerders) een aanvullend bedrag van $ 4,5 miljard aan cash was opgehaald voor de koers van $ 15, werd het snel een verwarrend verhaal. Met als gevolg dat de koers in de nacht een diepe duik nam van 40%, van $ 57 naar $ 35. Dat was onverwacht.

De CEO heeft op CNBC toelichting gegeven over de deal. Uiteraard heeft hij een belang erbij om een gevoel te creëren dat de overnameprijs laag is, maar hij geeft een geloofwaardige toelichting over de redenen om via een SPAC naar beurs te komen. Het feit dat ze hiermee direct beschikken over ruim $ 4 miljard om verdere ontwikkelingen mee te financieren, is geweldig nieuws voor de langetermijninvesteerder. Hiermee kunnen nieuwe fabrieken worden gebouwd, processen worden versneld en is bovendien het bedrijf financieel bestendig. Ja, de waardering op korte termijn lijkt hierdoor minder interessant, maar ik ben tevreden met deze beslissing.

Aanvullend is het een sterk signaal dat de PIPE-investeerders en de belanghebbenden van CCIV sterke afspraken hebben gemaakt over het behouden van hun aandelen. Zij mogen de aankomende periode hun aandelen niet verkopen. Hierdoor committeren zij zich aan ook aan de toekomst van Lucid, waar zij profiteren van een hogere koers op de langere termijn. Daarmee hebben ze een vergelijkbaar belang als de retail investeerders.

Bekijk vooral zelf het interview met de CEO:

Lucid Motors CEO: $60 billion valuation is a 'reflection of our technology'

Conclusie: interessante belegging?

Vind ik dit een goede investering bij de huidige waardering? Dat is volledig afhankelijk van de strategie en tijdshorizon.

Na gisteren is mijn enthousiasme als korte termijn speculeerder flink afgenomen. Het was oorspronkelijk mijn strategie om 3/4e van mijn positie te verkopen als een market cap rond de $ 120 tot $ 150 miljard zou worden aangetikt. Als de geruchten correct waren, dan zou het gaan om een koers van $ 80 – $ 100. Dat zou bizar zijn voor een bedrijf met een uitstekend verhaal maar geen geleverde auto’s dat ik graag het gros van mijn winst zou pakken. Dat verhaal is nu anders.

De (gevoelsmatig) hogere waardering en complexiteit ervoor gezorgd dat de koers fors is gedaald. Het zou mij verbazen als de koers op korte termijn weer op >$ 50 staat. Het lijkt de komende tijd behoorlijk volatiel te blijven. Een leuke speelbal voor traders, maar dat is niet mijn spelletje.

Mijn overtuiging om voor de lange termijn te investeren in Lucid Motors is toegenomen. Er staat een ijzersterk merk en het design – een onderschat element van een succesvol bedrijf – is aansprekend en straalt succes en luxe uit. Dit is een auto waar je in gezien wilt worden. Daarnaast beschikt Lucid Motors over een enorme hoeveelheid patenten die op zijn minst concurreren met de technologie van Tesla. Daarnaast heeft het PIPE kapitaal vanuit de SPAC gezorgd voor een gevulde oorlogskist voor Lucid Motors. Dit geeft hen een flinke duw in de rug om de komende jaren sterk te groeien.

Met de huidige waardering van ~$57 miljard dollar (huidige koers net onder $ 36), blijft het een enorm duur aandeel voor een bedrijf die nog nul auto’s heeft verkocht. Als je echter bovenstaande punten op waarde kan schatten, dan is er een redelijke case te maken dat Lucid Motors over 5 jaar het veelvoudige waard kan zijn. Als ze hun hoge beloftes waarmaken. Wat mij betreft is dit een minimaal >5 jaar hold, als je besluit te investeren. Kopen, op de plank leggen en vergeten.

Als je enthousiast bent over Lucid Motors, raad ik je aan om hun investor presentation te lezen. Die kan je hier downloaden. In dit document kan je alles vinden over hun techniek, verwachtingen en groeiplannen voor de komende jaren.

Disclaimer: op moment van publiceren heb ik een aanzienlijke positie in CCIV, bij een koers van $ 15,50. Deze positie heb ik al enkele weken. Zoals in het artikel beschreven, zal ik deze aandelen aanhouden voor de lange termijn, maar niet als de waardering te ver vooruit gaat lopen op de realiteit.

Vind je dit leuke content? Deel het met anderen.