Pinterest daalt 15% door Q1 earnings: een buitenkansje?

Disclaimer: dit is puur voor entertainment en geen financieel advies. Met beleggen kan je je geld verliezen.

Na het Q1 earnings report is Pinterest fors in koers gedaald. Dit aandeel is al een paar keer besproken op mijn kanalen. Het was mijn grootste positie tijdens de maart crash, omdat ik het bedrijf toen al onbegrepen vond door de beurs. Destijds met een gemiddelde aankoopprijs van $13. Roemrucht is dit mijn eerste ‘gouden aandeel‘ geworden.

In mijn podcast aflevering over Pinterest (hier te beluisteren) gaf ik al aan dat ik Pinterest beschouw als een lange termijn winnaar in het social media domein. Met de 2020 en Q1 resultaten nu openbaar, heeft dit mijn redenen om bullish te zijn over Pinterest beïnvloed? Daar duiken we in dit artikel verder op in.

Overreactie op een goed earnings report?

De koers is uiteindelijk met 15% gedaald naar aanleiding van de Q1 kwartaal update. Laten we de resultaten onder elkaar zetten:

  • Revenue: $485 miljoen t.o.v. een verwachting van $470 » overtroffen
  • Adjusted EPS: $0.11 t.o.v. een verwachting van $0.06 » overtroffen
  • Q2 omzet verwachting: $559 miljoen t.o.v. een verwachting van $527 miljoen » fors overtroffen
  • Adjusted EBITDA %: 17% van de omzet t.o.v. een verwachting van 11,9% » fors overtroffen
  • Adjusted EBITDA: $83.8 miljoen t.o.v. een verwachting van $61 miljoen » fors overtroffen

Met andere woorden: Pinterest heeft een uitstekend jaar en Q1 achter de rug. Zowel de gerealiseerde omzet en winstgevendheid, als de omzet groeiverwachting zijn boven de inschatting van analisten.

Waarom hebben beleggers dan alsnog het vertrouwen verloren? De voornaamste reden waarom de koers is gedaald, is door de verwachting dat het aantal verwachte nieuwe gebruikers niet hard zal groeien dit jaar. Dit zou een kritisch punt kunnen zijn, als dit geen social netwerk zou zijn met 478 miljoen maandelijkse gebruikers. Pinterest heeft haar aantal gebruikers zien groeien met 30% ten opzichte van een jaar geleden. Hiermee heeft het platform meer maandelijkse gebruikers dan Snapchat, Twitter, LinkedIn en Reddit.

De uitdaging van Pinterest zit niet in het groeien van het aantal gebruikers. De uitdaging zit in het verhogen van de ARPU – Average Revenue Per User -, waar voor hen nog ontzettend veel te winnen valt. Als context: Pinterest is in Amerika een relatief volwassen kanaal qua mogelijkheden om te adverteren. Daar halen ze een gemiddelde omzet per gebruiker van $3.99. Het monetizen van hun niet-VS doelgroep loopt fors achter: slechts $0.26. Dit komt doordat Pinterest een bedrijf is die eerst alle features 100% getest wil hebben, voordat het internationaal massaal wordt uitgerold.

Van de 478 miljoen gebruikers, komt ongeveer 21% uit Amerika. Met die gebruikers wordt een prima omzet behaald. En ook daar is nog ruimte voor verdere groei, blijkt uit de 50% stijging van de ARPU vanuit deze gebruikers. Dat betekent dat het overgrote deel van de gebruikers – de 79% – slechts minimaal bijdraagt aan de omzet.

Zodra Pinterest hun advertising en shopping (in partnership met Shopify) mogelijkheden gaan open zetten voor wereldwijd gebruik, dan hoeft Pinterest niet eens in gebruikers te groeien om meerdere malen over de kop te gaan qua omzet. Dát is ontzettend belangrijk om te beseffen: Pinterest komt momenteel niet eens de buurt van hun maximale omzetpotentie met hun huidige gebruikers!

Voor mij is de conclusie helder: dit is een overreactie van beleggers die Pinterest niet op waarde schatten. Mogelijk ook gedreven door de sterke stijging van de koers in het afgelopen jaar (233% in de afgelopen 12 maanden) waardoor sommige beleggers allicht geneigd zijn om hun winst te pakken. Dit is een platform met unieke aspecten, met een hoge groeiverwachting én futureproof in hun verdienmodel. Met dank aan hun login data, waardoor de cookieloze advertentieperiode hen in een fantastische positie brengt. Dit licht ik uitgebreider toe in de podcast.

Profiteren van het onbegrip

Dit is een voorbeeld van een situatie waar jij als belegger profiteert als je een bedrijf goed begrijpt. Waarom daalt de koers met de reden dat de groeiverwachting voor aantal gebruikers tegen valt, terwijl andere aspecten veel belangrijker zijn die wél groeien? Zoals de forse stijging in de ARPU, de verbeterde winstgevendheid en de samenwerking met bijvoorbeeld Shopify die nog dient te groeien.

Wat is dan de fair value van Pinterest? Als we ervan uitgaan dat Pinterest over vijf jaar een vergelijkbare volwassenheid heeft als Facebook nu, dan is een Price to Sales van 10 te hanteren. Dat is vrij conservatief. Bij een jaarlijkse omzetgroei (CAGR) van 40% in de komende vijf jaar, wat in lijn ligt met wat analisten verwachten, dan is de fair value in 2025 ongeveer $167. Met andere woorden een verwacht jaarlijks rendement van 20% als je bij de huidige koers koopt.

In mijn ogen een prima deal om een voorzichtige positie te openen. En mocht de daling doorzetten, dan wordt het verwachte rendement steeds hoger. Aangezien ik dit bedrijf onlangs met vijf sterren heb gewaardeerd in de ‘snelle analyse’ op Instagram, mag ik deze kans niet missen.

Disclaimer: op 28 april heb ik een bescheiden positie geopend van ~2% in Pinterest bij een gemiddelde aankoopprijs van $67.30. De komende periode hoop ik deze positie verder uit te bouwen, gezien mijn vertrouwen in het bedrijf voor de lange termijn.

Copyright header foto: Pinterest
  • Besproken aandelen
  • pins

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Mister Don Podcast

Nieuwe artikelen

Investeren in Shell of in een groene energie ETF?

Als je een willekeurige belegger zou vragen of diegene het geld liever zou investeren in Shell of in groene energiebedrijven, dan zou het overgrote...

Het ultieme “koop en vergeet” portfolio voor passieve beleggers

Het uitgangspunt van het ‘koop en vergeet’ portfolio komt het dichtst bij het principe van slapend rijk worden. Er is ook een grote groep...

Podcast | Koers daalt na earnings report – en nu?

Ieder kwartaal rapporteert een beursgenoteerd bedrijf hun kwartaalcijfers. Dit geeft inzicht aan investeerders hoe het bedrijf heeft gepresteerd, welke mijlpalen ze hebben bereikt en...

Op de hoogte blijven én gratis e-book ontvangen?

Meld je dan aan voor de maandelijkse nieuwbrief. Je ontvangt de beste artikelen en het e-book "Jouw Eerste Aandeel"!

Wordt Donateur en krijg toegang tot exclusieve content!
This is default text for notification bar